Tips voor thuiswerk achter de computer

thuiswerk-computer-tipsVeel thuiswerk vindt tegenwoordig plaats via internet. Wanneer je dat thuiswerk doet zit je soms uren achtereen achter je laptop of PC.

Wanneer je dit elke dag bij een werkgever doet zal die werkgever erop toezien dat je over het juiste materiaal beschikt en je geen lichamelijke klachten zult krijgen door een slechte stoel of een verkeerde werkhouding. Daar is zelfs een speciale wet (de Arbowet) voor die dit verplicht stelt. Ook zal de werkgever daarom van je vragen om regelmatig een pauze te nemen van de activiteiten, om te zorgen dat je even zult gaan lopen en je lichaam en ogen rust kunt geven.

Wanneer je thuiswerk doet zul je hier echter voor het grootste gedeelte zelf op moeten letten. Daarom vertellen we jou als thuiswerker graag wat je zelf kunt doen aan je werkomstandigheden zodat je veilig en op een fijne manier kunt werken achter je computer.

  • Zorg dat je een goed bureau hebt of aan een tafel werkt waarbij je zonder problemen achter je laptop of computer plaats kunt nemen. Je ogen moeten ter hoogte van het scherm zitten zodat je niet omhoog of naar beneden hoeft te kijken om het scherm te zien. Dat kan namelijk op korte termijn voor stramme spieren en hoofdpijn zorgen. Op de lange termijn kun je er er klachten aan je nek of rug aan overhouden. Als je monitor te laag zit kun je die makkelijk hoger maken door er een dik boek onder te leggen. Bij een laptop is dat wat lastiger omdat je dan al snel onhandig met je handen omhoog moet om te typen.
  • Zorg dat je een stevige en comfortabele stoel hebt waarin je makkelijk lange tijd rechtop kunt zitten. Je armen moeten comfortabel op de tafel kunnen rusten zodat je makkelijk langere tijd de muis en het toetsenbord kunt gebruiken zonder klachten te ontwikkelen.
  • Zorg dat je voeten plat op de vloer kunnen staan. Een in hoogte verstelbare stoel kan daarvoor handig zijn. Gebruik wanneer je niet zo lang bent eventueel een voetenbankje zodat je toch makkelijk je voeten neer kunt zetten.
  • Neem regelmatig (eens per uur) een korte pauze en loop wat rond. Doe zo mogelijk wat oefeningen met alle ledematen om de bloedsomloop op gang te krijgen en de spieren even aan te spannen en weer te ontspannen. Ook de gewrichten mogen goed gebruikt worden omdat die anders teveel in dezelfde stand staan.
  • Kijk regelmatig even weg van het scherm om de ogen rust te geven.
  • Zorg dat je goed kunt blijven drinken terwijl je aan het werk bent. Als je bang bent dat je een glas water om zult stoten tijdens het werken kun je bijvoorbeeld een sportflesje nemen. Wanneer die omvalt zal er geen water over je computer heen gaan.
  • Zorg natuurlijk ook dat je een computer hebt die het werk wat je doet makkelijk aan kan. Niets is zo frustrerend en demotiverend als een te trage computer waardoor je langer wacht op het opstarten van programma’s dan je kunt besteden aan het werk. Voor het meeste thuiswerk heb je gelukkig niet zo’n enorm sterke computer nodig, maar eentje waarmee je eenvoudig een tekstverwerker, een browser met verschillende tabbladen en eventueel nog wat meer ondersteunende programma’s tegelijkertijd open kunt hebben staan is wel het minste wat je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen.
  • Als je veel moet typen kan een speciaal kussentje waar je de polsen op kunt steunen erg handig zijn en het comfort sterk vergroten!
  • Heb je nog een extra monitor in huis? Kijk dan of je die makkelijk aan kunt sluiten op je computer zodat je over twee schermen beschikt. Dit zal al snel een enorme tijdwinst betekenen als je met meerdere programma’s tegelijk aan het werk bent. Je hoeft dan niet telkens te schakelen tussen de programma’s, maar kunt eenvoudig je muis naar het andere scherm bewegen.

Gedachte voor “Tips voor thuiswerk achter de computer

Geef een reactie